ضرورت مطالعه مجموعه فهم قرآن دوره سوم رشد
آشنایی با نقش ارزنده این آثار در برطرف کردن موانع رشد حتی مخاطبان بعد از دوره سوم رشد:
(جلسه رونمایی آثار از زبان مولف محترم آثار)
توضیحات مولف آثار برای شروع آموزش فهم قرآن دوره سوم رشد:
متن روایت ابتدای آثار:
امام صادق (ع) فرموده است:
هر که در جوانی قرآن بخواند و با ایمان هم باشد قرآن با گوشت و خونش بیامیزد، و خدای عزوجل او را با فرشتگان پیغامبرنده و نیکرفتارش رفیق کند و قرآن برای او در روز قیامت پرده و مانعی از آتش باشد و گوید: بار پروردگارا هر کارگری به مزد کار خویشتن رسیده جز کارگر من، پس گرامیترین عطاهای خود را به او برسان. پس خدای عزیز و جبار، دو جامه از جامههای بهشتی به او بپوشاند و بر سرش تاج کرامت نهاده شود، سپس به قرآن گفته شود: آیا ما تو را درباره این شخص خشنود کردیم؟ قرآن گوید: بار پروردگارا من برتر از این درباره او میل داشتم، پس نامه امان (از دوزخ را) به دست راستش دهند، و فرمان جاودانگیاش در بهشت را در دست چپش گذارند و وارد بهشت گردد، پس به او گفته شود: بخوان (قرآن را) و یک درجه بالا برو، سپس به قرآن گویند: آیا آنچه تو خواستی به او رساندیم و تو را خشنود کردیم؟ گوید: آری، حضرت فرمود: هر کس قرآن را بسیار بخواند و با اینکه حفظ آن (بر او) دشوار است آن را به ذهن خویش بسپارد خدای عزوجل دو بار پاداش آن را به او بدهد.
مقدمه کتاب راهنمای مربی:
آموزش قرآن به نوجوانان، به منزله آموزش باورها و حکمتهایی است که باید به عنوان پایه و اساس زندگی آنها و معیار و ملاک هر عملی برای آنها باشد.
در این دریافت باید خود آنها در به دست آوردن حقایق به شکل مستقیم سهیم باشند و احساس استقلال آنها در تحقیق و مطالعه به هیچ وجه دچار خدشه نشود زیرا این حقایق و باورها، سازنده دین آنهاست و آنها باید دین خود را با تحقیق و بررسی بپذیرند.
بر این اساس طبق آنچه در کتاب «طرح فهم قرآن در دبستان و دبیرستان» مطرح شد فعالسازی تفکر در این دوره بسیار ضروری است و باید با نور قرآن و تأمل در حقایق سورههای قرآن، انواع تفکر نوجوان را به کار انداخت تا اندیشه و خرد او سیر شکوفایی را طی کند و بتواند به تشخیص حق برسد.
برای تحقق این هدف، کتاب حاضر به مهمترین مطالبی پرداخته که دانستن آنها برای مربیان آموزش شش کتاب فهم قرآن دوره سوم رشد، ضروری است.
طبق کتابهای رشد (از همین مجموعه) اعتقاد بر این است که همه انسانها در هر دوره رشدی خود، به نور قرآن و هدایت آن نیازمندند و باید در هر دورهای به شکلی حقایق آیات و سورههای آن را تعلیم دیده و از نور هدایت آن، متناسب با نیازهای خود بهرهمند شوند. بر اساس همین فکر نیز برای همه دورههای رشد به طرح آموزشی مشخصی دست یافتهایم که آموزش قرآن در دوره سوم رشد بخشی از این مقطع حساب میشود که قبل از آن نیز از دورههای فهم قرآن پیش از دبستان و دبستان بهرهمند گردیده و پس از آن نیز به دورههای تدبر میپیوندد.
پیوسته دیدن آموزش قرآن در سرتاسر عمر، ضرورت همراهی دائمی ما با قرآن را تأکید میکند و اهمیت بهرهمندی همیشگی ما از ذکر قرآن را یادآور میشود.
طبیعی است هر قدر این ضرورت برای مربیان و بزرگان جامعه بیشتر ملموس باشد، افراد جامعه از تابش نورانی قرآن بیشتر بهرهمند میشوند.
نکته قابل تأمل دیگر اینکه، مطالعه این شش کتاب آن هم به ترتیب، برای افراد دورههای بعد از دبیرستان نیز توصیه میشود، زیرا این مجموعه توان تفکر فرد حول محور موضوع خاصی از سوره را فعال میکند و تفکر حول موضوعی مشخص در سوره، لازمه یادگیری روشهای تدبر است. چه بسا یکی از نواقص افراد در خواندن کتابهای روشها تدبر، به ناتوانی آنها در چنین تفکری باز میگردد.
قابل توجه مربیان و معلمان:
1. در ابتدا لازم است مربی و یا معلم بخش دوم کتاب فهم قرآن در دبستان و دبیرستان که اختصاصا مربوط به فهم قرآن در دبیرستان است را مطالعه کند.
در این کتاب چارچوبهای طرح فهم قرآن در دبیرستان تبیین شده است که لازم است به این موارد آگاهی پیدا شود. نظیر معنای تفکر در قرآن، ویژگیها و مقصد رشدی نوجوان، چگونگی فعالسازی تفکر با قرآن. در راستای آشنایی اجمالی با این مبحث مشاهده این دو فیلم نیز پیشنهاد میگردد:
2. در گام دوم لازم است کتاب راهنمای مربی به دقت مطالعه شود. اهمیت مطالعه این کتاب آن است که معلمان و مربیان نیاز دارند نقشه و مسیر همه محتوای تدریس به نوجوان در شش سال دبیرستان برای آنها روشن گردد. اینکه مجموعه موضوعاتی که نوجوانان نیاز دارند آموزش ببینند چیست و در چه سیری و چگونه باید آنها را آموزش داد.
3. بعد از تسلط بر مباحث دو کتاب بیان شده، معلمان و مربیان محترم لازم است با مطالعه دقیق کتاب اول فهم قرآن برای دوره سوم رشد برای تدریس به نوجوان آماده سازند.
4. معلمان و مربیان محترم میتوانند برای آشنایی بیشتر با مباحث از بازوی فهم قرآن در دبستان و دبیرستان به آدرس @FahmequranBot در پیام رسان بله استفاده کنند.
5. باید یادآور شد در تدریس کتابها به نوجوان فرقی نمیکند که نوجوانان در چه پایهای هستند، برای شروع باید از کتاب اول شروع کرد و سپس کتابهای بعدی به ترتیب تدریس شوند.
6. در فرآیند تدریس کتابهای فهم قرآن در دوره سوم رشد، پیشنهاد میشود خود نوجوانان نیز کتاب را در اختیار داشته باشند.
7. کتابهای فهم قرآن در دوره سوم رشد قابلیت این را دارند که توسط خود نوجوانان نیز مطالعه شود.
آدرس دسترسی به صفحات اختصاصی این آثار و تهیه نسخه چاپی که از انتهای هفته اول مهر امکانپذیر خواهد بود:
https://quranahlebayt.ir/products/tag-فهم-قرآن-دوره-سوم-رشد